Selkätreeni

Kolme viikkoa sitten kävin kertausharjoituksissa ensimmäistä kertaa ikinä ja tämä oli nyt ensimmäistä 17-vuoteen kun pidin armeijan vihreitä päälläni. Siitä on siis 17-vuotta on olen käynyt armeijan ja jostain syystä valtio halusi minut nyt kertaamaan. Suoritin armeijassa 12kk kuskin hommat mutta nyt kertausharjoituksissa sain sitten nopean koulutuksen IT-tykin käyttöön kun olin sitten ihan tykkimiehenä tekemässä tykkiin liittyviä asioita. Kertausharjoitus oli neljä päivää kestävä tiistaista - perjantaihin ja päätin jo hyvissä ajoin että maanantaina on ihan turha mennä treenaamaan kun muutenkin on tulossa viikon tauko. Ei se maanantain treeni olisi auttanut mitään vaan päin vastoin olisin ollut enemmän jumissa ja väsynyt tiistaina.

Piti vähentää aamuisin kuntosalilla käymistä, mutta tänäkin keskiviikkoaamuna kuntosalilta vain itseni löysin. Tätä asiaa aloin miettimään jo edellisenä päivänä ja heti tiistai-illan kuntosalitreenin jälkeen aloin miettimään menisinkö aamulla kuntosalille vai en? Valvoisinko hieman pidempään kun voisin nukkua pidempään? Tälläin tulin miettineeksi jo tovin kunnes illalla jostain syystä päätin herätä aamulla kuntosalille. Maanantaiaamun tapaan tänä aamuna tuli

Tänään tuli jatkettua oikeastaan eilistä. Minulla oli suunnitelmissa yrittää tänään nostella maastavedossa isoilla painoilla kun kolmena viime viikkona olen kuitenkin saanut tehtyä 200kg painoilla kahden toiston sarjoja. Tämän pohjalta ajattelin tänään kokeilevani 220kg - 240kg painoilla. Ihan päivän kunnon mukaan. Tietenkin eilinen penkkiennätys yritys epäonnistuminen painoi sinällään hieman takaraivossa etten olisi ihan kunnossa kunnon painojen osalta

Kävellessäni aamulla autolle niin huomasin kuinka jotkut pitivät aamulla autoa johdon päässä. Pihalla lämpötilan ollessa päälle kuusi astetta plussan puolella ihmettelin asiaa. Miksi pitää lämmityspiuhaa autossa kun ei ole edes pakkasta? En tiedä eikä kiinnosta, mutta silti vain ihmettelen. Itse olen pitänyt jotain kahdeksan - kymmenen asteen pakkasta jonkin asteisena rajana eli en oikeastaan alle kymmenen asteen laita piuhaa kiinni autoon. Maanantaiaamuna oli

Eilen illalla päätin mennä tänä aamuna kuntosalille tekemään viime viikkoiseen tapaan maastavetotreenin aamulla. Viime viikkoisesta oppineena tein tänään hieman erilailla kuin viimeksi. Viimeksi tuli tehtyä hieman liikaa. Liikaa siinä mielessä, että minulla oli lähes parin kuukauden tauko maastavedosta ja heti tein kahta eri variaatiota "normaaleilla" painoilla vielä suhteellisen paljon. Liikaa siinä mielessä, että kyseessä oli kuitenkin aamutreeni ja

Tänään treenasin selän siten miten olin suunnitellut tekeväni sen viimeviikolla, mutta mitä en kuitenkaan aikataulullisista syistä voinut tehdä. Suunnitelma oli treenata aamun selkätreenissä pelkkää maastavetoa ja illalla sitten loput selkätreenistä soutujen ja taljojen kera. Samalla tämä oli ensimmäinen kerta sitten lähes kahteen kuukauteen. Lopetin / vähensin maastavedon tekemistä paria viikkoa ennen Vantaan puolimaratonia ja jatkoin tämän jälkeen

Olisin halunnut tehdä selkätreenin tällä viikolla tuplana jolloin aamulla olisin tehnyt pelkkää maastavetoa ja illalla sitten soutu- sekä taljaliikkeet. Normaalisti kun tiistaisin olen tehnyt selkätreenin niin minulla oli aamulla sillain työasioita että aamulla en ehtinyt kuntosalille. Työasioiden johdosta aloin miettimään uusia suunnitelmia. Päädyinkin yhdessä ratkaisussa siirtämään päiviä yhden eteenpäin eli tiistain selkätreeni olisi ollut keskiviikkona

Viime viikon tiistaina tuli tehtyä selkätreeni tuplatreeninä jolloin aamulla tein soutupainotteisin selkätreenin ja illalla oli vuorossa enemmän taljoja. Eilen tiistaina selkätreeni alkoikin sitten jälleen kulmasoutuliikkeillä joiden jälkeen tuli tehtyä vielä taljaliikkeitä. Maastavetoja en ole tehnyt useaan viikkoon aina siitä lähtien kun aloin valmistautumaan Vantaan puolimaratonille. On siis mennyt kolme viikkoa eli kolme selkätreeniä ilman maastavetoa

Aamulla tuli käytyä pitkästä aikaa aamulla kuntosalilla. Alunperäin ajattelin mennä eilen tekemään jo tuplatreeni, mutta päädyin lopulta siihen ratkaisuun, että en nyt ala käymään ainakaan toistaiseksi joka aamu jolloin käyn illalla kuntosalilla. Tämän aamun kuntosalille meno tarkoitti käytännössä sitä, että aloitin jo eilen ilalla valmistautumisen aamun kuntosalille menoa varten. Otin eilen illalla valmiiksi joitakin tavaroita joita mitä tarvitsin joko

Maanantaina kun suunniteltu kevyempi viikko muuttui sitten ei kevyeksi viikoksi niin eilen jatkoin tätä samaa trendiä. Ainoa asia mitä olin eiliseen selkätreeniin suunnitellut oli maastavedon väliin jättäminen. Vaikka kevyt viikko oli muuttunut normaaliksi treeniviikoksi niin tästä huolimatta olin päättänyt jättää maastavedon väliin. Olen myöskin ajatellut, että vähentäisin yleisesti maastavedon tekemistä toistaiseksi kun pidän kuntosalitreenit kerran päivässä

Tämän päivän treeniteema oli yksinkertainen. Selkätreeni ilman minkään variaation maastavetoa. Selkätreeniini vain alkavat aina maastavedolla tai nykyisin sumo maastavedolla. Harvoja poikkeuksia on kuitenkin sattunut matkan varrelle, mutta nämäkin ovat olleet harvassa. Kun en ole tehnyt maastavetoa olen tehnyt korvaavana liikkeenä joko good morningin tai tehnyt alaselkää alaselkälaitteella. Tänään en kuitenkaan tehnyt mitään korvaavaa liikettä vaan keskityin

Eilen vaihtaessani treenitapaa kuntosalilla olin aluksi miettinyt tekeväni liikkeet kahdenkymmenen toiston sarjoilla kuten viime vuonna jolloin treenasin puolivuotta kahdenkymmenen toiston sarjoilla. Ajattelin siis hieman palata viime vuotiseen treenitapaan jolloin tein käytännössä jokaisen liikkeen kahdenkymmenen toiston sarjoilla. Tämän lisäksi tein treeneistä aina erilaiset vaihtamalla vähintään yhden liikkeen viime kertaiseen. Mietin treenin aikana hieman

Olin eilen illalla suhteellisen väsynyt kuin pääsin kuntosalilta kotiin ja puolestaan tänä aamuna suhteellisen virkeä kun heräsin. Tämän aamun vireyteen vaikutti tietenkin se, että en mennyt aamulenkille tänään ja kun menin siitä huolimatta eilen "normi" aikaan nukkumaan. En siis lähtenyt valvomaan eilen illalla vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus kun aamulla ei ollut treeniä. Heräsin tänään jopa vartin ennen herätys kelloa mikä ei ole sinällään ihmeellistä

Tänään treeni meni normaalimpaan tapaan ilman mitään suurempia ihmeellisyyksiä. OIkeastaan tein kaikki muut liikkeet normaalina paitsi ylätaljan kapealla kahvalla jossa tein korotus- & tiputussarjan. Maastavedossa kokeilin tänään uutta ennätyspainoa 250kg, mutta sain sen vain nostettua hieman polven alapuoelle. 220kg nousi tänään suhteellisen kevyenoloisesti joten päätin kokeilla 250kg vaikka periaatteessa tiesin ettei se onnistu. Kun on hieman kipeä /

Kyllähän sen jo maanantaina huomasin, että treenistä ei tullut kevyttä kuten olin suunnitellut. Kevyt viikko muuttui heti ensimmäisessä treenissä pumppitreeniksi. Maanantaina tuli tehtyä liikkeet kahdenkymmenen toiston sarjoilla ja tänään homma jatkui melkein samalla tavalla. Maanantain sekä tämän päivän treeneissä oli kuitenkin eroavaisuuksia ja se johtui treenattavista lihasryhmistä. Maanantaina oli vuorossa hauis sekä olkapäät kun tänänä oli vuorossa

Tiistain selkätreeni vaihtui keskiviikolle. Ehkä näin oli lopulta parempi, että sain yhden päivän vielä väliä viime perjantaina tekemääni selkätreeniin. Kun viime viikolla selkätreeni vaihtui tiistailta perjantaihin niin tämä tarkoitti myös sitä, että selkätreenien välinen aika lyhentyi tälle viikolle sillä nyt ei ollut tarkoitus yleisesti vaihtaa selkätreenin päivää. Viime perjantaina tein kuitenkin maastavedossa 230kg kahden toiston "sarjan" sekä jatkoin