Selkätreeni

Kolme viikkoa sitten kävin kertausharjoituksissa ensimmäistä kertaa ikinä ja tämä oli nyt ensimmäistä 17-vuoteen kun pidin armeijan vihreitä päälläni. Siitä on siis 17-vuotta on olen käynyt armeijan ja jostain syystä valtio halusi minut nyt kertaamaan. Suoritin armeijassa 12kk kuskin hommat mutta nyt kertausharjoituksissa sain sitten nopean koulutuksen IT-tykin käyttöön kun olin sitten ihan tykkimiehenä tekemässä tykkiin liittyviä asioita. Kertausharjoitus oli neljä päivää kestävä tiistaista - perjantaihin ja päätin jo hyvissä ajoin että maanantaina on ihan turha mennä treenaamaan kun muutenkin on tulossa viikon tauko. Ei se maanantain treeni olisi auttanut mitään vaan päin vastoin olisin ollut enemmän jumissa ja väsynyt tiistaina.

Olen muuttanut muutamia kertoja aamurutiineja ennen aamulla kuntosalille menoa varten. Nyt viimeaikoina tuntuu, että olen löytänyt paremman tavan lähestyä aamun kuntosalitreeniä. Hirveästi en ole muuttanut asioita siitä kun hieman yli vuosi sitten aloin käymään ensimmäistä kertaa aamulla tekemässä ihan kunnon kuntosalitreenin. Oikeastaan muutokset ovat olleet hienosäätöä ainakin aamupalan osalta. Herätyksen suhteen olen tehnyt välillä hieman erilaisia kokeiluja

Olen alkanut vähemmän käymään vaa'aalla mitä pidemmälle tämä minun dieettini on mennyt. Stressaa niin sanotusti vähemmän kun ei käy siellä niin usein. En kyllä mielestäni mieti dieetin kulkua ihan niin paljon, mutta kuitenkin kaikki asiat pyörii sen pohjalta päässä. Yhden aamun aamupaino oli ensimmäistä kertaa alle 98kg eli 97.9kg. En tiedä oliko tuo joku yhden aamun piikki vai kulkeeko paino nyt alaspäin pikkuhiljaa. Päivällä ja illalla painot ovat kuitenkin

Keskiviikko oli epänormaali päivä ja keskiviikko oli pitkäpäivä. Käytännössä lähdin aamulla kuntosalille hieman jälkeen seitsemän ja pääsin kotiin takaisin puoli kymmeneltä illalla. Koko tämän aikaa olin joko kuntosalilla tai töissä. Aamulla lähtiessäni matkaan en ollut ihan ajatellut päivän rakennetta tuolla tavalla vaan päädyin siihen aamupäivän aikana. Minun oli tarkotus tehdä normaalin pituinen työpäivä minkä jälkeen palata kotiin ja tehdä illan työtehtävä

Tein pieniä muutoksia dieettiini kun mitään ei tuntunut tapahtuvan. Tosin minulla on ollut vain vaaka dieetin muutoksien tarkasteluun mikä on huono asia. Vaaka kun ei kerro yleisen painon ohella mitään muuta ja pelkkää painoa katsoessa mitään vaikutuksia ei tiedä. Käyn kuitenkin aktiivisesti kuntosalilla joten vähäinen hiilihydraattien syöminen ei vain yksinkertaisesti mene ihan yksiyhteen painon kanssa. Olisikin se niin helppoa, mutta lihas kasvaa kun käy

Suunnitelmat tuntuvat aina muuttuvan. Olin ajatellut perjantaille ojentajapainotteista treeniä muutaman jalkaliikkeen kanssa ja tämän jälkeen pitäväni viikonlopun lepoa. Tuo suunnitelma toteutui ainoastaan perjantaina osalta. Löysin itseni nimittäin lauantaina iltapäivällä itseni yllättäen kuntosalilta. Sunnuntaina sentään meni välipäivän merkeissä. Yhdessä välissä olin kyllä suunnitellut jotain juoksuja viikonlopulle, mutta ajattelin nyt olevan parempi olla

Minulla on ollut nyt tuplatreenipäivinä selkätreenin varalle muutamia erilaista yhdistelmiä. Aluksi tulin käyttäneeksi sellaista, että jaoin selkätreenin niin sanotustia kahtia enemmän vaakasuuntaisiin sekä yläsuuntaisiin treeneihin tai soutu- ja taljaliikkeisiin. Nykyään olen enemmän alkanut käyttämään tyyliä jossa teen aamulla maastavedon omana treeninä jolloin toiseen selkätreeniin jää kaikki muut liikkeet. Olen huomannut tällä tyylillä treenatessa sen, että

Pari asiaa on tullut ilmi tämän alkaneen dieetin aikana. Ensinnäkin viikonloppu oli sinällään vaikea kuten oletin. Tällöin ruokailusta piti olla erittäin tarkka katsomalla, että ei alkanut syömään liikaa. Samalla piti katsoa kelloa ja miettiä sitä milloin oli syömässä ja mitä. Tämä eroaa niin paljon arkipäivästä jolloin syöminen ja aikataulu menee enemmän työpäivän ja treenien mukaan. Olenkin siksi miettinyt ottavani enemmän treenejä viikonloppuun jotta saisin

Tällä hetkellä oma dieettini kulkee lähinnä vain terminä sillä muutoin syömiset ovat menneet samalla kaavalla kuin ennen dietin alkua. Tämä oli myöskin tarkoistus näin dietin alkuun, että en tee mitään radikaalisia muutoksia ruokavalioon sillä suuria muutoksia ei kannata tehdä ikinä. Näin olen monesta paikkaa lukenut ja kuullut, että muutoksia pitää tehdä pikkuhiljaa eikä heti uusia ihan kaikkea. Käytännössä tämä dietin muoto on tässä vaiheessa on vain, että en

Viime perjantaina kun maaliskuu vaihtui huhtikuulle päätin aloittaa dieetin. Dieetin pitäminen on ollut minulla suunnitelmissa jonkin aikaa, mutta vain suunnitelmissa. Olin vain miettinyt tämän vuoden puolella, että voisin pitää dieetin. En sen kummempaa kuitenkaan ollut tehnyt tai edes suunnitellut asian suhteen. Kuitenkin viime viikolla tultuani Ruotsin reissulta takaisin sain vain idean, että aloittaisin dieetin huhtikuun alussa. Viime viikolla ja kun

Kahden viikon lomasta noin puolet oli käytännössä mennyt kun palasin Ruotsista takaisin Suomeen. Ruotsissa ollessa en huomannut juurikaan väsymystä vaikka kävin kaksi kertaa päivässä treenaamassa. Tämän lisäksi kävin vielä tiistaina sekä keskiviikkona pyörimässä kaupoissa sekä kauppakeskuksissa. Tästä huolimatta väsymys iski käytännössä ”vasta” perjantaina kun palasin kodin kautta Vammalaan. Torstaina tuli tehtyä vielä kaksi treeniä ennen kuin palasin laivalle

Ruotsiin mentäessä minulla ei ollut oikeastaan mitään erikoisia suunnitelmia sen suhteen miten tai mitä treenaan. Käytännössä oli vain tiedossa se, että tulen treenaamaan neljänä päivänä kaksi kertaa päivässä. Tämä tarkoitti siis kahdeksaa treeniä ja samalla myöskin ihan ”normaalia” treeniviikkoa. Oletuksena minulla oli suunnitelmissa treenata ihan normaali treeniviikko läpi eli treenata kaikki lihasryhmät läpi. Ensimmäinen treeni oli käytännössä heti kun

En tarkalleen muista milloin aloin miettimään tämän viikon selkätreeniä ja sitä miten sen tulisin tekemään. Minulle tuli sellainen idea mieleen, että tekisin selkätreenin kahdessa osassa. Tämä lähinnä tarkoitti poikkeusta tälle viikolle siinä mielessä, että tällöin selkätreenistä tulisi tuplatreenipäivä. Aamun selkätreeni keskittyisi alaselkään ja illan selkätreenissä olisi sitten loput. Käytännössä tämä tarkoittaisi aamulla maastavetoa ja illalla kulmasoutua

Liikuntakeskus Fressi Lippumäessä tuli siis treenattua torstaina ensimmäistä kertaa ja samalla tutustuin hieman enemmän kuntosaliin. Päätarkoitus oli treenata hauista sekä ojentajia ja samalla siinä sivussa hieman katsella mitä kaikkea ja millaisia laitteita kuntosalilta löytyy. Käsitreeni oli sinällään hyvä tälläiseen niin ei periaatteessa mennyt "turhaa" aikaa kiertelyyn sekä miettimiseen mitä sitä tekisi. Varsinkin kun on tekemässä jotain tiettyä lihasryhmää

Lauantaina oli vuorossa suunniteltu keikka keskustaan pienoisille ostoksille. Samalla mietin kuntosalille menemistä johonkin keskustan kuntosalille. Viimeksi jätin jätin kuntosalilla käynnin väliin kun kävin keskustassa, mutta tällä kertaa ajattelin käydä vaikka siihen ei nyt ollut niinkään tarvetta. Sain kuitenkin treeniviikkoni "päätökseen" perjantaina joten tämän puolesta minun ei olisi tarvinnut käydä. Halusin nyt kuitenkin käydä vaihteeksi jolloin toisella

Torstaina oli vuorossa selkätreeni ja hauistreeni. Näillä lihasryhmillä ei olekkaan tullut tehtyä treeniä kuin harvoin. Helposti pystyisin varmaan laskemaan selkä- & hauistreenit sormilla kun tälläisiä treenejä ei ole takana kuin harva. Vai onkohan näitä takana kuin yksi kun kävin treenaamassa Jutan kanssa ensimmäisen kerran. Tällöin treenasimme hauista sekä selkää. Tällä kertaa selkä- & hauistreeni tuli viikolle ihan sen takia kun rintatreeni tuli tehtyä omana