Selkätreeni

Kolme viikkoa sitten kävin kertausharjoituksissa ensimmäistä kertaa ikinä ja tämä oli nyt ensimmäistä 17-vuoteen kun pidin armeijan vihreitä päälläni. Siitä on siis 17-vuotta on olen käynyt armeijan ja jostain syystä valtio halusi minut nyt kertaamaan. Suoritin armeijassa 12kk kuskin hommat mutta nyt kertausharjoituksissa sain sitten nopean koulutuksen IT-tykin käyttöön kun olin sitten ihan tykkimiehenä tekemässä tykkiin liittyviä asioita. Kertausharjoitus oli neljä päivää kestävä tiistaista - perjantaihin ja päätin jo hyvissä ajoin että maanantaina on ihan turha mennä treenaamaan kun muutenkin on tulossa viikon tauko. Ei se maanantain treeni olisi auttanut mitään vaan päin vastoin olisin ollut enemmän jumissa ja väsynyt tiistaina.

Loman viimeinen kunnon kuntosalitreeni sekä ensimmäinen treeni normisalilla viiteen viikkoon. Aloitin tämän viikon treenit Vammalassa kolmella treenillä ja päätin viikon selkätreenillä Espoossa. Huomasin tänään myös sen kuten huomasin saman asian neljä viikkoa sitten aloittaessani treenaamisen vanhalla salillani Vammalassa, että laitteisiin ja painoihin pitää vain aina tottua. Liikeradat voivat olla erilaisia kun laitteet ovat erilaisia. Tämä on välillä hyvä

Kolmas kerta kun tein sumo maastavetoa ja kolmas kerta kun tein isommilla painoilla kun viimeksi. Ensimmäisellä kerralla kokeilin sumo maastavetoa normaalin maastavedon jälkeen ja tein 140kg painoilla viiden toiston sarjoja kolme. Seuraavalla viikolla nostin painot 180kg jolla tein kanssa viiden toiston sarjoja. Tänään oli vuorossa ensimmäistä kertaa 200kg painot joilla aluksi ajatelin jatkaa viiden toiston sarjojen tekemistä. En tiedä johtuiko päivästä vai

Minulla oli yksi varma suunnitelma tämän päivän selkätreeniä ajatellen ja monia pienempiä. Loppujenlopuksi aika moni asia tapahtui siten kun olin hieman suunnitellut. Ehkä tämä sitten näkyi siinä, että tämän päivän selkätreeni kesti pari tuntia ja sisälsi yhteensä kahdeksan liikettä. Liikemäärän suuruus johtui käytännössä siitä, että innostuin tekemään tänään liikkeitä joita olen vähemmän tehnyt tai en oikeastaan ollenkaan. Itselleni kävi myöskin tänään

Tänään oli vuorossa selkäpäivä ja tänään halusin testata sumo maastavetoa ensimmäistä kertaa ikinä. Sumo maastaveto on minulle oudompi ja hieman uudempi liike siinä mielessä, että en ole oikein koskaan nähnyt sitä kenenkään tekevän. Aina kun näen jonkun tekemässä maastavetoa niin tekotapa on ollut normaali. Sumo maastaveto tuli minulle ajankohtaiseksi tässä viikonloppuna / eilen jolloin muutama sumo maastaveto video tuli esille Instagrammissa. Ihan kuin

Tekemäni kuntosaliliikkeet listaukset jatkuvat selkäliikkeillä. Ensimmäisessä osassa listasin rintaliikeet, toisessa osassa jalat ja kolmannessa ojentajaliikkeet. Selkäliikkeet Maastaveto Good morning Alaselkälaite Alatalja Alatalja leveä ote Alatalja naru Yhden käden alatalja Alatalja ristikkäistaljassa Alatalja risikkäistaljassa lattialla Yhden käden alatalja ristikkäistaljassa istuen Yhden käden alatalja ristikkäistaljassa lattialla Ylätalja Ylätalja niskan

Eilen illalla en ollutkaan ihan varma olinko lukenut eilen 8x8 settien tekemisestä jotain vai muistinko ihan väärin ja inspiraatio 8x8 settien tekemiseen tuli jostain muualta. Tänään kuitenkin löysin kyseisen artikkelin "8x8 Workout: Shock Your Muscles Into Growth!" bodybuilding.comista. Olin muistelevinani, että löysin artikkelin suoralla twiiitillä, mutta näin ei ollutkaan. Olin ilmeisesti etsinyt bodybuilding.com sivustolta ihan muuten vain artikkeileita ja

Tänään tuli haettua postista torstaina tilaamani Mass.fi tilaus mikä sisälsi Omega 3, Mass Pump sekä Mass Creapure Creatine. Tarkoitus oli se, että tänään vuorossa olisi Mass Pump lisäravinteen testaus. Mass Pump eli tehonlisääjä on ensimmäinen laatuaan mitä tulin ostaneeksi. En ole siis aikaisemmin ostanut mitään latureita / tehonlisääjiä vaikka välillä on ollut aikoja jolloin olen mennyt kuntosalille väsyneempänä. Tällöin olen vain muutoin yrittänyt saada

Eilen olkapäätreenissä pystypunnerrusta tehdessä vasemman käden kanssa oli jotain "ongelmia" sillä vasen käsi tuli heikommin ylös. Oikeastaan eilen vain pystypunnerruksessa huomasin jotain väsymistä enemmän, mutta muuten treeni meni ihan normaalisti. Ajattelin pystypunnerruksen menneen vain "heikosti" eikä muuta, mutta tänään aamulla huomasin jotain epänormaalia vasemmassa olkapäässä. Pientä kipua / särkyä kun käsi meni ylöspäin, mutta yleisesti en huomannut

Aamulla oli vuorossa seitsemän kilometrin aamulenkki mikä oli ihan suunniteltu. EIlen kymmenen kilometriä ja tänään seitsemän kilometriä jolla sain juoksun puollelle vaihtelevaisuutta sekä yritin säästellä voimia kuntosalitreeniä varten. Tämä ei loppujenlopuksi toiminut niin hyvin kuin toivoin ja viime viikkoinen testi jolloin juoksin maanantain sekä tiistain seitsemän kilometriä toimi paremmin. Tietenkään tuota ei voi verrata keskenään ihan niin hyvin sillä

Eilen aloitin pienen testin minkä vaikutuksen pitäisi näkyä tämän illan kuntosalitreenissä ja varsinkin maastavedossa. Viime viikolla ennen selkätreenin tekemistä olin tehnyt maanantaina 10km aamulenkki ja illalla olkapää- & hauistreeni ja tiistaiaamuna 10km aamulenkin. Nämä kaksi 10km aamulenkkiä sekä maanantai-illan kuntosalitreenit olivat hieman liikaa varsinkin maastavetoon jossa toistot ja tekeminen oli raskasta. Tämän johdosta halusin kokeilla tällä

Tänään oli vuorossa sama homma kuin eilen eli aamulla kymmenen kilometrin aamulenkki ja illalla kuntosalitreeni. Tämän aamun aamulenkille otin erilaisemman aseteen kuin eilen pitämällä vauhdin alhaisena ja taisaisena koko aamulenkin ajan. Eilinen aamulenkki sekä illan kuntosalitreeni oli jo alla joten ennen tämän illan kuntosalitreeniä minulla oli takana parin päivän sisällä kaksi kymmenen kilometrin aamulenkkiä sekä kuntosalitreeni. Tänään on kuitenkin tiistai

Viime viikonloppuna tuli hieman yllättäen ostettua ensimmäiset painonnostokengät. Reebok CrossFit Lifter Plus 2.0 kengät ovat nimellisesti CrossFit kengät, mutta soveltuvat niin painonnostoon kuin CrosFit:iin jota en kyllähään harrasta. Olin tällä kertaa katsomassa kylläkin ihan normaaleita treenikenkiä yleiseen treenaamiseen, mutta päädyin sitten tälläiseen ratkaisuun tällä kertaa. Reebok CrossFit Lifter Plus 2.0 kengät ensinnäkin näytti hienoilta ulkoapäin

En tiedä mistä sain idean, mutta sellainen vain tuli tänään mieleen. Kun olin lähtemässä tänään töistä aloin jostain kumman syystä miettimään tänään maastavetoa ja uuden ennätyksen nostamista. Melkein koko matkan kotio asti mietin asiaa ja samalla mietin sitä kun viime viikolla mahtavan 220kg kolmen toiston sarjan jälkeen päätin ihan toista. Ajattelin viime viikon loistavan maastavedon jälkeen että tällä viikolla olisi luvassa jolloin 180kg - 200kg hieman

Ehkä se on parempi kun ei ole suunnitellut treeniä etukäteen, varsinkaan painojen valintoja. Tiesin aloittavani tämän päivän selkätreenin maastavedolla, mutta painoja en ollut miettinyt. Olin hieman miettinyt tekeväni jollain 190kg - 205kg:lla. 205kg kuullostaa hieman sinällään erikoiselta painolta kun yleensä itse teen aina tasakymmen kiloilla paitsi z-tangolla tehtyjä liikkeitä. Ajattelin ennen treenin alkua yrittää tehdä esimerkiksi 205kg:lla muutaman

Mitä enemmän olen käynyt kahta kertaa päivässä tekemässä kuntosalitreenejä niin sitä enemmän olen oppinut ja huomannut erilaisia asioita. Kuitenkin yksi asia on ylitse muiden ja se on tietenkin itse treenit. Treeneistä olen huomannut myöskin sen että aamutreenin merkitys on suuri. Aamutreenillä voi saada aikaiseksi sen että iltatreenissä jaksaa paremmin eli aamutreeni voi toimia hyvänä kropan avaajana. Aamutreenillä voi myöskin pilata iltatreenin tekemällä